Projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, a następnie 11 stycznia 2019 r. dokument wpłynął do Sejmu. Wśród powodów zmian legislacyjnych w tym zakresie podaje się przede wszystkim to, iż potrzeba nowelizacji dotychczas obowiązującej ustawy podyktowana jest znikomą efektywnością przyjętego obecnie ustroju odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. 15 stycznia 2019 r. projekt został skierowany do konsultacji (KIG, NRA, PIP, PRP, PGRP, RDS, RMiŚP, UODO, ZPP i ZRP).
Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu ustawy, rozwiązania w niej przyjęte zmierzają do zwiększenia efektywności narzędzi służących do wymierzenia sankcji podmiotom zbiorowym, zwłaszcza w przypadku zwalczania poważnej przestępczości gospodarczej i skarbowej.
Podstawowymi założeniami projektowanej ustawy są m.in. poszerzenie podstaw odpowiedzialności podmiotów zbiorowych poprzez objęcie nią zachowań uznanych za zachowania własne podmiotów zbiorowych wyczerpujące znamiona czynu zabronionego, odpowiedzialność podmiotu zbiorowego za wszystkie czyny zabronione pod groźbą kary jako przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, z wyłączeniem przestępstw prywatnoskargowych oraz rezygnacja z wymogu uprzedniego uzyskiwania wyroku skazującego osobę fizyczną jako warunku odpowiedzialności karnej podmiotu zbiorowego. W wyniku nowelizacji możliwe będzie pociągnięcie podmiotów zbiorowych do odpowiedzialności finansowej i odszkodowawczej w przypadku uzyskania przez podmiot zbiorowy korzyści majątkowej z popełnionego czynu zabronionego.
Ponadto, ustawa kilkunastokrotnie podwyższa górną granicę kary pieniężnej, która to ma być nie mniejsza niż 30.000,00 złotych i nie większa niż 30.000.000,00 złotych.
Warto wspomnieć, iż projekt ustawy przewiduje również jako jeden z możliwych skutków złamania jej przepisów rozwiązanie spółki, która naruszeń się dopuści.