21 grudnia 2018 w Blog

Co zrobić z nietrafionymi prezentami świątecznymi?

Niemal każdy lubi dostawać świąteczne prezenty. Nie zawsze jednak prezent, który został wręczony jest prezentem wymarzonym dla odbiorcy. Czasem kolejna para skarpetek, przeczytana już wcześniej książka, zbyt duże buty, czy płyta nielubianego artysty, to coś, co zamiast zachować wolelibyśmy jednak wymienić na inną rzecz. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności ustalić należy, czy prezent został zakupiony w punkcie stacjonarnym, czy też stanowi upominek nabyty przez internet. Te ostatnie zakupy są dla konsumentów, którzy liczą się z tym, że prezent może zostać zwrócony, najbardziej korzystne. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o prawach konsumenta, w przypadku zawarcia umowy na odległość (a taką jest właśnie transakcja zawarta w sieci) można od niej odstąpić w terminie 14 dni i to bez podawania przyczyn. Co ważne, termin ten jest terminem minimalnym, który sprzedawcy, rywalizując o Klienta, coraz częściej przedłużają, wielokrotnie nawet do 90 dni. Niedogodnością po stronie kupującego pozostaje jednak (przeważnie, gdyż i w tym zakresie sprzedający coraz częściej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Klientów) koszt odesłania przesyłki.

Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku prezentów zakupionych w sklepach stacjonarnych. Dużą wadą tych sklepów, być może nawet większą niż przedświąteczne kolejki, są procedury zwrotu towaru. Kupujących w sklepach stacjonarnych kupujący powinien liczyć się z tym, iż zwrot prezentu możliwy będzie wyłącznie w sytuacji, w której sprzedawca wyrazi na to zgodę. Sprzedający coraz częściej taką zgodę wyrażają w funkcjonujących w sklepach regulaminach czy procedurach (przewidując 7, 14 lub nawet 21 dniowy termin do dokonania zwrotu), niekiedy jednak obwarowują tę zgodę dodatkowymi wymogami, np. brakiem śladów użytkowania, czy możliwością wydania uzyskanych środków wyłącznie w danym sklepie (tj. poprzez zwrot środków na kartę podarunkową). Przed zakupem warto więc nie tylko zbadać cechy prezentu, który chcemy kupić, ale upewnić się również czy, a jeżeli tak, to na jakich zasadach, zwrot prezentu będzie możliwy.

W każdym z omawianych przypadków musimy się jednak liczyć z tym, iż do dokonania zwrotu potrzebny będzie nam dowód zakupu prezentu, czyli najczęściej rachunek oraz informacja gdzie upominek został nabyty. Niestety przepisy nie wyjaśniają jednak jak informacje te uzyskać nie urażając jednocześnie autora chybionego prezentu : )

Materiały zamieszczone na stronie internetowej Kancelarii Prawnej SQUARE mają charakter informacyjny i nie stanowią porady prawnej. Kancelaria Prawna SQUARE, ani jej pracownicy, nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne błędy lub braki w zamieszczonych materiałach oraz ewentualne działania podjęte w oparciu o takie materiały.
Osoby zainteresowane uzyskaniem porady prawnej lub informacji dotyczących kwestii poruszonych na stronie proszone są o skontaktowanie się bezpośrednio z Kancelarią Prawną SQUARE poprzez formularz kontaktowy, wiadomość e-mail lub telefonicznie na numer wskazany w stopce.

The materials and information posted on the SQUARE Legal website are provided for general information purposes only and do not constitute legal advice. SQUARE Legal and its employees are not responsible for any errors or deficiencies in the posted materials or information, and any actions taken based thereon.
Should you be interested in obtaining legal advice or information on issues discussed on the SQUARE Legal website, do not hesitate to contact us directly via phone, online contact form or e-mail.